Anasayfa
English
İletişim
Hızlı Erişim
Akademik Takvim
Anketler
Bilgi Edinme
Bilgi Paketi
Diş Hekimliği Fakültesi Randevu
Etkinlik Talep Formu
NOHU Login
NUBulut
Öğrenci e-posta
Personel e-posta
Telefon Rehberi
Uzaktan Eğitim Sistemi
Yemek Menü
Yemekhane Sanal Pos
NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
Bilgi Paketi
Kurum Hakkında Bilgi
Üniversite Senatosu ve Yönetim Kurulu
Organizasyon Şeması
Akademik Takvim
Genel Bilgi
Genel Giriş Koşulları
Genel Kayıt Prosedürleri
Kurallar ve Yönetmelikler
Önceki Dönemlerin Tanınması
Diploma Eki
Akademik Danışmanlık Düzenlemeleri
AKTS Kredi Dağılımı
İsim ve Adres Bilgileri
Derece Programları
Ön Lisans
Lisans
Yüksek Lisans
Doktora
Course Catalogue For Exchange Students
Öğrenciler için Genel Bilgiler
Yaşam Giderleri
Barınma Olanakları
Beslenme Olanakları
Sağlık Hizmetleri
Sigorta
Öğrenme Olanakları
Kültürel ve sosyal Faaliyetler
Sportif ve Boş Zaman Faaliyetleri
Öğrenci Kulüpleri
Uluslararası Programlar
Dil Politikası ve Kurslar
Staj
Burs Olanakları
Engelli Öğrenci Olanakları
Öğrenci İşleri
Değişim Öğrencileri için Pratik Bilgiler
Niğde'de Yaşam
TDE6129 / Türk Masal Araştırmaları I
Ders Bilgileri
>
Dersin Kodu
Yarıyıl
Dersin Türü
Seviyesi
Dili
Dersin Adı
Teorik
Pratik
Kredi
AKTS
Dersin Koordinatörü
E Mail
Dersin Yardımcı Elemanı
E Mail
Dersin Amacı
Amaç; masallarımızın kültürümüz açısından ne derece önemli ve müstesna yapılar olduğunu anlatmak ve öğretmektir. Şöyle ki; diğer sözlü edebiyat yaratılarının bütününün olduğu gibi, masalların da asli işlevi; en ilkel çağlarda evrensel insanî müşterekleri, ilerleyen çağlarda da bununla birlikte kültürel değerleri muhafazadır. Bu bağlamdan hareketle ilk dönem masallarının daha kısa olduğu, kültürel birikimlere paralel olarak geliştiği düşünülebilir. Masalın görevi, diğer yaratılara göre çok daha hayati ve önemlidir. Zira masallar, daha çocukluk çağında adeta şuuraltı düzenleyici bir işleve sahiptirler. Bunlar, olağanüstü, göz kamaştırıcı, büyüleyici renklerle, daha şekillenmemiş dimağları, hipnoz derecesinde kuşatarak, evrensel düzlemdeki kabuller başta olmak üzere, kültürün temel kabulleriyle şekillendirme vazifesi görürler. Genç dimağları büyülercesine hipnoz eden masal unsurları ise ?motifler? ve ?tipler?dir. Sözlü edebiyat türlerinin bütününün ihtiyaç duyduğu bu sihirli ve sembolik unsurları en çarpıcı, en göz alıcı kullanan tür, hiç kuşku yok ki masallardır. Masallar, umumiyetle açık mesajı veya temi diyebileceğimiz şekilde ön plana çıkarttıkları bir değer üzerine kurgulanırlar. Ancak estetik kültür yaratılarının tüm eksen kişileri ve özellikle masal kahramanları tepkileri, davranışları, tavır ve duruşlarıyla model kişilerdir. Kültürel değerler için muhafaza işlevi gördüğünü söylediğimiz söz yaratılarında bu değerler, model kişilerin tercihleri olarak anlatıya yansırlar. Kültürel değerlerin öğrenimi çoklukla bu yansımalardan gıdalanma şeklinde olur. Bu durum çocuğun bir parça şeker yediğini zannederken kızamık aşısı olması gibidir. Masallar, kültürel kimliğin şekillenmesinde kültürel bağışıklığı pekiştirici bir iksir vazifesi görürler. Masallarla beslenmeyen dimağlar bağışıklık sistemi gelişmemiş vücutlar gibidir. Başka kültürlerin kabullerine maruz kaldıklarında direnme güçleri yoktur. Bir kültürün en değerli varlığı hiç kuşku yok ki, sözdür. Kültür, yine söz vasıtasıyla kurduğu ve bir tür hafıza işlevi de gören bu yapılar sayesinde kabullerini muhafaza ettiği gibi, bu yapılar aracılığı ile sözü de geliştirmiş olmaktadır. Sözün gücü, akıcılığı ve etkileyiciliği bu estetik yapılar sayesinde gelişmektedir. Malzemesi dil olan bu sözlü estetik yapılar, deyimden destana, kültürün farklı vazifeler yüklediği, farklı biçimlerde ve farklı hacimlerde tasarladığı yapılardır. Sihirli, simgesel unsurlar tabir ettiğimiz motifler ve tipler ise bu yapıların temel taşları hükmündedir. Masalların asıl önemi, kuşkusuz kültür taşıyıcısı olmalarından ileri gelmektedir. Ancak kültürel inkişafa bağlı olarak başka işlevler de görmüşlerdir. Daha pek çok edebî türe malzeme veren ve kaynaklık eden masallar, eğlendirme vazifesi de yapmışlardır. Bunların bütünüyle çocuklara hitap ettiği de düşünülmemelidir. Edebi tekamül paralelinde ince nükteler, adrese gönderilmiş ve zaman zaman ancak sezilebilecek türden mesajlar içerenleri de vardır kuşkusuz. Bu türden alegorik üsluplu masalların bizde, Selçuklu ve daha çok da Osmanlı İmparatorluğu dönemlerinin mirası olabileceği, ihtimal dahilinde görülmektedir. Dilimizin bu estetik yapıları işte bu derece önemli ve gelecek nesillere öğretilmesi de bir o kadar elzemdir.
Dersin Kısa İçeriği
Somut olmayan kültürel mirasımızın bu nadide yadigarlarının öncelikle muhafazası için bu güne kadar yapılan çalışmalar ve yapılması gerekenler ele alınacak, bu türün(masalın) kültürel kimliğin oluşmasındaki katkısı örnek metinler üzerinde yapılacak incelemelerle değerlendirilecektir.Türk ve dünya masalları üzerine yapılan bilimsel çalışmalar ışığında masal mevhumu ve bu bağlamdaki kavram ve kabuller akademik düzlemde öğrencilere aktarılacaktır.
Dersin Önkoşulu
yok