SBE6127 / Cumhuriyet Öncesi Türk Eğitimcileri

DERSİN HAFTALIK İÇERİĞİ

 
KONULAR 
KAYNAKLAR 
1Dersin amacı önemi ve sınırlılıkları tespit edildikten sonra, dersle ilgili bibliyografya ve materyaller tanıtılacaktır. 
2Türk Eğitim Tarihinin hem ilk yazılı kaynağı hem de ilk siyasi eğitim eseri olması bakımından Göktürk Kitabeleri ele alınacak 
3Karahanlı dönemi alimlerinden olan Farabi?nin eğitimci kişiliği bu konuda eserlerindeki vurgular ve Türk eğitimine katkıları anlatılacaktır. 
4Yine bir Karahanlı dönemi alimlerinden olan İbni Sina eserleri ve şahsiyeti itibariyle tanıtılacaktır. 
5Karahanlı bölgesi eserlerinden olan ve bilinen ilk Türk Siyaset bilim kitabı olan ?Kutadgubilig? ve onun yazarı Yusuf Has Hacip tanıtılacak 
6Yine Karahanlı döneminin eserlerinden olup, Türkçe öğretmek maksadıyla yazılmış olan Divan-ı Lugat?it Türk ve onun yazarı Kaşgarlı Mahmut konu edilecektir 
7Selçuklu devri devlet adamlarından olan Nizamülmülk ve Siyasetname adlı eseri irdelenerek, Türk eğitimine katkıları ve eğitimci kişiliği ortaya konacaktır. 
8Ahilik ve bu kurumun halk eğitimi ve zanaat eğitimi konusunda Anadolu?da oynadığı rol ortaya konacaktır. 
9Mevlana, Yunus Emre ve Hacı Bektaş-ı Veli?nin, Anadolu halkının eğiminde üstlendiği roller ve bu şahsiyetlerin eğiticilik yönleri tartışmalı olarak ortaya konacaktır.  
10Fatih ve Süleymaniye Medreselerinin Türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi anlatılacaktır. 
11Osmanlı döneminde yetişen bazı şahsiyetler irdelenecektir. 
12Tanzimat dönemindeki yenileşme hareketleri ile birlikte eğitim sisteminde meydana gelen gelişmeler ele alınacaktır 
13Meşrutiyet Döneminin eğitimci kişilikleri (Satı Bey, Emrullah Efendi, Etem Nejat vs) ve bunların Türk eğitimine kazandırdıkları ortaya konacaktır. 
14Genel değerlendirme