1 | Avrupa’nın kuzeyi ile güneyinde reform ve hümanizm: Martin Luther (1483-1546) ile Jean Calvin (1509-1564) ve Desiderius Erasmus (1469-1536) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 289-318. |
2 | Siyasal ve toplumsal düzen arayışı olarak ütopyalar: Thomas More (1478-1535) ve Tommaso Campanella (1568-1639) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 355-400 |
3 | İktidar elde etme amacı olarak siyaset: Niccolo Machiavelli (1469-1527) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 319-354. |
4 | Düşüncenin var ediciliği: Rene Descartes (1596-1650) ve Tanrı-doğa-hukuk üçgeninde Hugo Grotius (1583 1645) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 416-426. |
5 | Seküler teoloji ve insan: Baruch Spinoza (1632-1677) ve Thomas Hobbes (1588-1679) ile Machiavelli’den Hobbes’a geçişin temsilcisi Jean Bodin (1530-1596) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 401-416 ve 427-476. |
6 | Deneyimciliğin fikir öncüsü Francis Bacon (1561-1626) ile liberalizmin İngiliz ve Fransız öncüleri olarak John Locke (1632-1704) ve Voltaire (1694-1778) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 476-540. |
7 | Tiranlığa karşı güçler ayrılığı: Charles Louis de Secondat, Baron de La Brede et de Montesquieu (1689-1755) ve liberalizmin muhafazakâr yorumcusu Edmund Burke (1729-1797) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 541-567. |
8 | Genel iradenin yanılmazlığı: Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) | Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2013, 569-596. |
9 | İngiliz deneyimciliği ile Alman idealizmi: David Hume (1711-1776) ile Immanuel Kant (1724-1804) | Örsan K. Öymen, “David Hume”, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (Ed.), Siyaset Felsefesi Tarihi: Platon’dan Zizek’e, 283-293, Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2014. Özlem Duva, “Immanuel Kant”, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (Ed.), Siyaset Felsefesi Tarihi: Platon’dan Zizek’e, 309-325, Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2014. |
10 | 19. yüzyılda mutlak idealizm: Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) | Enver Orman, “Hegel Felsefesinde ‘Başlangıç Sorunu’”, Bayram Ali Çetinkaya (Ed.), Doğu’dan Batı’ya Düşüncenin Serüveni: Yeniçağ Düşüncesi, 445-464, İstanbul: İnsan Yayınları, 2015. Baki Erken, “Hegel’de Sivil Toplum ve Devlet Üzerine Teorik Bir İnceleme”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 29, Sayı 4, 2020, 33-53. Faruk Yalvaç, “Hegel, Dünya Tarihi ve Özgürlük Mücadelesi Olarak Uluslararası İlişkiler”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 6, Sayı 21, 2009, 3-37. |
11 | Hegel’in diyalektiğinin materyal zemini: Karl Marx (1818-1883) ve Marksist tarih: Friedrich Engels (1820-1895) | Donald G. Tannenbaum, Siyasî Düşünce Tarihi: Filozoflar ve Fikirleri, çev. Özgüç Orhan, Ankara: BB101 Yayınları, 2018, 330-354. Aytek Soner Alpan, “Friedrich Engels: İlk Marksist Tarihçi”, Praksis, Sayı 58, 2021, 11-31. |
12 | 19. yüzyıl liberalizmi: Jeremy Bentham (1748-1832), John Stuart Mill (1806-1873) ve Alexis de Tocqueville (1805-1859) | Donald G. Tannenbaum, Siyasî Düşünce Tarihi: Filozoflar ve Fikirleri, çev. Özgüç Orhan, Ankara: BB101 Yayınları, 2018, 310-329. |
13 | Siyaset ve sosyoloji ya da meslek veya uğraş olarak siyaset: Max Weber (1864-1920) | Bener Ergüngör, “Max Weber”, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (Ed.), Siyaset Felsefesi Tarihi: Platon’dan Zizek’e, 479-494, Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2014. |