TDE6131 / TÜRK TASAVVUF EDEBİYATI I

DERSİN HAFTALIK İÇERİĞİ

 
KONULAR 
KAYNAKLAR 
1İleri gelen sofilere göre Tasavvufun tarifleri [1]s.5-50
2Tasavvuf ve Sofi kelimesinin iştikakı, tasavvufun menşei.[1]s.25-45
3Bazı ıstılahların izahı(vahdet-i vücûd, şeyh, riyazet, zikir, murâkabe, kerâmet, tevellâ ve teberrâ, istikâmet).[1]s.55-65
4Bazı ıstılahların izahı(hâl, makam, vakt, tevâcüd, cem?, cem?u?l-cem?, fark, fenâ, bekâ, gaybet, sahv, huzur, sekr, mahv, isbât, ibâdet, ubûdiyet). [1]s.29, 65, [4]s.40, 13, 26
5Bazı ıstılahların izahı (muhâdara, mükâşefe, şeriat, hakikat, ilme?l-yakîn, ayne?l-yakîn, şahid, mücâhede, uzlet, halvet).[5]s.12-67
6Bazı ıstılahların izahı (takvâ, verâ, zühd, harâbât, sâkî, şarap, şem?, humar, işve, ârif, âgâh, kalender, velî, meczup, mestî, meyhane, mutrib, çeşm, vasl, naz). [3]s.3, 45, 67, [5]s.21, 44, 64
7Tarikatların doğuşu(İlk sofiler, on iki büyük tarikat, tarikat yolları, tarikatta dereceler, salikin vasıfları ).[1]s.44-65
8Tarikatların usûl ve âdâbı (şeyhe biat, sülûk, sülûkün mertebeleri, zikrin çeşitleri). [4]s.23, 55, 74
9Tasavvufun Kur?ân-ı Kerim ve hadislerdeki yeri.[2]s.49-65
10Türk Tasavvuf Edebiyatı, türler ve şahıslar.[2]s.55-67
11Tasavvufî şiir şerhi örnekleri.[2]s.121-135
12Tasavvufî şiir şerhi örnekleri.[2]s.87-90
13Tasavvufî şiir şerhi örnekleri.[2]s.123-135
14“Maddi kültürdeki değişimlerin maddi olmayan kültürü nasıl etkileyebileceği ile ilgili konular, edebiyat çalışmalarının sürdürülebilirlik tartışmalarına katılabileceği ve katkı sağlayabileceği alanlardır. Tüm sanat dalları gibi edebiyat da maddi olmayan kültürel unsurlar aracılığıyla refah ve sürdürülebilirlikle yakından ilişkili alanlardan biridir. Edebi eserler dilin imkanlarını kullanarak, imgeler, karakterler, kutsal figürler, olaylar ve mekânlar gibi idealize edilmiş benzetmelerle kültürel bir köprü oluşturur. Bunu da şiirde doğayı betimlemek, mimari yapıların övgü dolu anlatımı, tarihi olayların duygu dolu anlatımlarını aktarmak ve arkeolojik bulgulara atıfta bulunan mitleri kullanmak gibi dilin olanaklarından yararlanarak gerçekleştirir. Bu yönüyle edebiyat doğa, mimari yapılar, tarihi olaylar, insan ve ilişkilerle ilgili olmak üzere, anlatı yoluyla sürekliliği sağlar. Ortaya çıkan fikir ve duygu birliği, ortak heyecan, ortak kültürel kodlara sahip olma, olaylara ve nesnelere duygusal anlamlar yükleme 'biz bilinci'nin oluşmasına katkı sağlarken, yaratılan sinerji maddi refahın ve sürdürülebilirlik çabalarının da katkı sağlar." Bu yaklaşım metoduyla dersin örnekler eşliğinde tartışılması.