TDE6153 / DİL BİLİMİ I

DERSİN HAFTALIK İÇERİĞİ

 
KONULAR 
KAYNAKLAR 
1Dilbilim Tarihi, Yazının İcadı, Dillerin sınıflandırılması, Kaynak Açısından Diller. 
2Hint- Avrupa Dilleri, Hami-Sami Dilleri, Ural-Altay Dilleri, Güney-Doğu Asya Dilleri, Okyanus ve Avustralya Dilleri.  
3Dilbilim Neden Bir Bilimdir? Dilbilimin Dilbilgisi, Filoloji Ve Yazına Göre Yeri, Dilbilim Nedir? 
4Dilbilimin Görevi Nedir? Dilbilimin Yeri Dilbilim/Dilbilgisi, Dilbilim/Filoloji, Dilbilim/Yazın. 
5Dil Dışı Göstergeler ve Dil Göstergesi, Gösterge ve Gösterge Dizgeleri, Belirti, Belirtke, Gösterge ve Simge, Görsel Gösterge(ikon), Göstergelerin Birbirlerine Rakip Kullanımları. 
6Dil Göstergesinin Tanımı ve Yapısı, Gösterge Algılama Kavramsallaştırma, Dil Göstergesinin Özellikleri, Göstergenin Çizgisellik Özelliği. 
7Dil ve İletişim, Giriş, Dilsel İletişimin Temel öğeleri, Konuşucu ya da Yaza(n)r, Alıcı(okur, Dinleyici), Gönderge Yazılı İleti, Kanal, Kod. 
8Metinler ve Gerçeklik, Tiyatroda Göndericiler, Çizgi Romanlar,Sonuç. 
9Yazılı İletimin İşlevleri, Gönderge İşlevi, Anlatım ya da Duygusal İşlevi, Çağrı İşlevi, İlişki İşlevi, Üst- dil İşlevi, Dilin Sanat İşlevi, Dilin Oyun İşlevi  
10Yapısal Dilbilim, Giriş, Genel Dilbilim Dersleri, Genel Dilbilim Dersleri?nin Yönelimleri, Dilbilim Betimsel Bir Bilimdir. Sözlü Dile verilen Öncelik, Dilbilimin 
11Genel Dilbilim Derslerinde İkili Karşıtlıklar, Dil/Söz, .Dil ve Kullanımı, Dil Konusunda Önyargılar, Çeşitli Diller Görevleri, Dizge Nedir?. 
12Art zamancılık ve Eş zamancılık, Dizisel (Çağrışımsal) ve Dizimsel ilişkiler, Töz ve Biçim, Anlam ve Değer, Dilde Yalnızca Karşıtlıklar Vardır. 
13Ferdinand De Sausure Sonrası Avrupa Dilbilimi, Giriş, Prag Okulu: İşlevselcilik, Sesbilim 
14Genel Değerlendirme.