1 | 1. Canlılardaki metabolik olayları kavratmak, metabolik olayların oluşumu ve enerji üretimindeki etkisini biyokimyasal açılardan değerlendirip öğretebilmek, canlı türlerini tanıtarak, canlıları yapısal ve işlevsel olarak verebilmek ve canlıları oluşturan hücre, doku, organ ve organ sistemlerini tanıtmak, işlevlerini kavratmak, anabolizma ve katabolizma tanımlarını ayrıntılı bir şekilde sunabilmek. |
2 | 2. Enerjinin tanımını ve canlı için önemini verdikten sonra, termodinamik yasalara göre enerji dönüşümlerini açıklamak, |
3 | 3. ATP’nin oluşumunu ve kullanım amaçlarını vererek, termodinamikde geçen temel kavramları (entropi, entalpi, serbest enerji gibi) öğretmek, |
4 | 4. Kimyasal reaksiyonların gerçekleşeceği uygun şartları kavratmak. |
5 | 5. Biyoenerjetik kavramı ve mekanizmaları ile biyoenerjetiklerin prensiplerini ve yüksek enerjili fosfor bileşiklerini ve bunların etki mekanizmalarını kavratmak |
6 | 6. Yaşamın enerji birimi olan ATP döngüsünü ve moleküler yapısını vererek, ATP’ nin ne şekilde kullanıldığını öğretmek. |
7 | 7. Hücre içine glukozun taşınma mekanizmaları ve dokuya özgü örnekler verebilecek |
8 | 8. Aerobik ve anaerobik glikolizin tanımını yapabilecek |
9 | 9. Glikolizin iki fazında kullanılan/üretilen enerji. Glikolizin enerji yatırım fazında düzenlenen enzimleri sayabilecek |
10 | 10. Anaerobik glikolizi kullanan dokular ve laktik asidozu tanımlayabilecek |
11 | 11. Glikojenin sentez, yıkım basamakları, kas ve karaciğerde glikojen yıkımından gelen son ürünler ve bunların görevlerini sayabilecek |
12 | 12. Glikojen sentez ve yıkımının düzenlenmesini açıklayabilecek |
13 | 13. Glikojen depo hastalıklarını sayabilecek |
14 | 14. Glukoneogeneze özgü reaksiyonlar ve düzenlenmeleri sayabilecek |
15 | 15. Kori döngüsü ve glukoz-alanin döngüsünü tanımlayabilecek |
16 | 16. Piruvatın alternatif yolları, piruvatdehidrogenaz reaksiyonunu açıklayabilecek |
17 | 17. Krebs döngüsü ve reaksiyonlarını sayabilecek |
18 | 18. Hekzos dönüşümleri; fruktoz, galaktoz, maltoz metabolizmasını tanımlayabilecek |
19 | 19. Pentoz fosfat yolu, NADPH kullanımı ve glukoz-6-fosfat dehidrogenaz eksikliğini açıklayabilecek |
20 | 20. ATP sentezinin gerçekleştiği hücre elemanı olan mitokondrinin yapı ve fonksiyonunu öğrettikten sonra, solunum zinciri elemanlarının neler olduğunu ve fonksiyonlarını vermek, zincir elemanlarının hangi inhibitörlerden ne şekilde etkilendiğini kavratmak. |
21 | 21. Yağ asidi oksidasyonu ve sentezi sırasında gerçekleşen reaksiyonları ve mekanizmalarını sayıp, organizmada kaç tip yağ asidi oksidasyonu ve sentezinin nasıl meydana geldiğini özellikleri ile birlikte açıklayabilecek |
22 | 22. Triaçilgliserol sentezinin basamaklarını kavrayıp, organizmada farklı dokularda meydana gelen sentez reaksiyonları arasında bağlantı kurabilecek. |
23 | 23. Glikolipid ve fosfolipidlerinin sentez basamaklarını ve sentezlenen bu lipid türevlerinin organizmadaki işlevlerini açıklayabilecek. |
24 | 24. Kolesterolun yapısını, sentez basamaklarını, sentezin kontrol basamaklarını, transportunu yıkım ürünlerini ve mekanizmalarını ve yıkım sonucu oluşan ürünleri klinik önemiyle birlikte tanımlayabilecek. |
25 | 25. Kan lipoprotenleri (şilomikron, VLDL, LDL, IDL, HDL) sentez basamaklarını, yerlerini, içerdikleri lipid ve protein tip ve oranlarını görevleri ile birlikte anlatabilecek ve glikoproteinlerin tip, sentez ve yıkım mekanizmalarını görevleriyle birlikte öğrenmiş olacak. |
26 | 25. Kan lipoprotenleri (şilomikron, VLDL, LDL, IDL, HDL) sentez basamaklarını, yerlerini, içerdikleri lipid ve protein tip ve oranlarını görevleri ile birlikte anlatabilecek ve glikoproteinlerin tip, sentez ve yıkım mekanizmalarını görevleriyle birlikte öğrenmiş olacak. |
27 | 26. Kalitatif karbohidratlar deneylerinde öğrenciler karbohidratların en basit yapısı olan glukoz, fruktoz gibi monosakkaritlerle ilgili kalitatif görsel deneyleri yaparak, bu yapıların fonksiyonel grupları ile ilgili özellikleri pekiştirecektir. Ayrıca disakkarit ve polisakkaritlerin de kalitatif renk deneylerini yapacaktır. |
28 | 27. Biyolojik örnekle çalışma pratiğinde öğrenciler, klinik laboratuar testlerinin gerçekleştirilmesinde kullanılan tam kan, plazma, serum, idrar, BOS vb örneklerin doğru şekilde alınması ve işlenmesi ile ilgili konuları görecektir. Ayrıca antikoagülanlı ve katkılı tüplerin kullanılması ve laboratuara gönderilmesi, uygunsuz örnek türleri olan hemolitik, lipemik, ikterik örneklerin testlere yaptığı interferanslar anlatılacak, örneklerin redkriterinden bahsedilecek. |
29 | 28. Kolorimetre ve total protein ölçümü deneyinde öğrencilere, klinik laboratuar testlerinin analizinde en temel araç olan kolorimetreden bahsedilecektir.. Kolorimetre cihazının parçaları ve ölçüm prensibi anlatılacaktır. Bu uygulama en sık kullanılan testlerden olan total protein ölçümü yapılarak rutin kullanımdaki önemi vurgulanacaktır. |
30 | 29. Anatominin tanımı ve önemini kavrayabilecek. |
31 | 30. Vücudumuzdaki düzlem ve eksenleri sayarak tarif edebilecek ve eksenlerle hareket tipleri arasındaki bağlantı kurabilecek, |
32 | 31. Temel anatomik terminolojinin oluşumundaki komponentlerin anlam ve kurallarını kavrayacak, doğru telaffuz edebilecek ve doğru yazabilecek |
33 | 32. İnsan vücudunu oluşturan sistemleri sayabilecek |
34 | 33. İnsan vücudunun kısımlarını sayabilecek |
35 | 34. İnsan anatomisini oluşturan sistemleri ve organların isimlerini sayabilecek |
36 | 35. Hareket sisteminin pasif unsurları olan kemikler için; kemikleşme çeşit ve süreçlerini, kemik tiplerini ve vücudumuzdaki tüm kemiklerin bölüm ve oluşumları sayabilecek |
37 | 36. İnsan vücudunda bulunan tüm kemiklerin isimlerini, bulundukları yerleri ve üzerlerinde bulunan anatomik yapıları sayabilecek ve gösterebilecek |
38 | 37. Eklemler hakkında genel bilgiyi öğrenerek ve kemikler arasındaki eklem tiplerini ve kemikler, eklemler ve hareket tipleri arasındaki bağlantıları sayabilecek |
39 | 38. İnsan vücudunda bulunan tüm eklemlerin isimlerini, bulundukları yerleri ve önemli özelliklerini sayabilecek ve gösterebilecek |
40 | 39. Genetiğin tarihçesi ve canlıların bugüne kadar nasıl bir seyir izlediklerini anlatabilecek, |
41 | 40. Tıbbi Genetik bilimindeki konuların genel tanımlarını yapabilecek, |
42 | 41. İnsan popülasyonlarındaki genetik kural ve denklemleri anlatabilecek, |
43 | 42. Kanserin biyolojik ve kalıtsal temellerinin açıklayabilecek, |
44 | 43. Bağışıklıkta gen rekombinasyonların nasıl gerçekleştirildiğini anlatabilecek, |
45 | 44. Kaç çeşit kan grubu olduğunu bilecek, yaygın olarak kullanılan ABO kan gruplarını tanımlayabilecek ve özelliklerini açıklayabilecek, |
46 | 45. İlaçlara karşı oluşan cevaptaki kişisel farklılıkları ve ilaç cevabındaki genetik mekanizmaları tanımlayabilecek, |
47 | 6. DNA nın yapısını ve mutasyonları tanımlayabilecek, |
48 | 47. Kromozomların yapı ve anomalilerini anlatabilecek, |