Bologna Süreci Nedir ?
Bologna Süreci, Bologna beyannamesinin Italya’nın Bologna şehrinde 19 Haziran 1999 yılında 29 Avrupa ülkesinin yüksek öğretim başkanlarınca imzalandıktan sonra bu ismi almıştır.Bugün bu süreçteki 47 ülke – ki bu ülkeler Avrupa Kültür Sözleşmesinin üyeleridir- Avrupa Yüksek Eğitim Alanı oluşturmayı taahhüt etmişlerdir. Bologna Sürecinin en önemli özelliği- ki bu başarısının anahtarıdır- Avrupa Komisyonu, Avrupa ve UNESCO- CEPES konseyi üyelerinin yanı sıra yüksek öğretim kurumları, öğrenciler, çalışanlar, işveren ve kalite güvence ajanslarının temsilcilerini içermesidir.
Bologna Sürecinin en kapsamlı amacı uluslar arası işbirliği ve akademik değişime dayanan bir Avrupa Yüksek Öğretim Alanı (EHEA) yaratmanın yanı sıra hem Avrupalı öğrenciler ve hem de dünyanın diğer bölgelerinden gelen öğrenci ve personele bu alanı cazip kılmaktır.
Avrupa Yükseköğretim Alanı öngörüleri;
• öğrencilerin, mezunların ve yüksek öğretim personelinin hareketliliğini kolaylaştırmak,
• gelecekteki kariyerlerine ve demokratik toplumlarda etkin yurttaşlar olarak yaşama hazırlanmalarını sağlamak ve kişisel gelişimlerini desteklemek;
• demokratik ilkelere ve akademik özgürlüğe dayanan, yüksek kaliteli yükseköğretime yaygın bir erişim teklif etmektir.
Bologna Süreci, 2010 yılına kadar Avrupa Yükseköğretim Alanı yaratmayı hedefleyen bir reform sürecidir. Pek çok uluslararası kuruluşun işbirliği ile 47 üye ülke tarafından oluşturulan ve sürdürülen, alışılmışın dışında bir süreçtir. Sürece üyelik hükümetler /devletlerarası herhangi bir anlaşmaya dayanmamaktadır. Bologna Süreci kapsamında yayımlanan bildirilerin yasal bir bağlayıcılığı bulunmamaktadır. Süreç tamamen her ülkenin özgür iradeleri ile katıldıkları bir oluşumdur ve ülkeler Bologna Süreci’nin öngördüğü hedefleri kabul edip etmeme hakkına sahiptirler.
Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek ya da çalışmak amaçları ile Avrupa’da kolayca dolaşabileceklerdir. Avrupa, gerek yükseköğretim ve gerekse iş imkânları açısından dünyanın diğer bölgelerinden kişiler tarafından tercih edilir hale getirilecektir.
Avrupa Yükseköğretim Alanında en gerçekleşmesi arzulanmayan şey, üye ülkelerin eğitim sistemlerinin tek tip yükseköğretim sistemi haline getirilmesidir. Avrupa Yükseköğretim alanı’nda asıl hedeflenen, çeşitlilik ile birlik arasında bir denge kurulmasıdır. Amaç, yükseköğretim sistemlerinin kendilerine özgü farklılıkları korunarak birbirleriyle karşılaştırılabilir olması ve uyumlu hale getirilmesinden ibarettir. Bu şekilde, bir ülkeden ya da yükseköğretim sisteminden bir diğerine geçişin kolaylaşması ve böylece öğrenciler ve öğretim görevlilerinin hareketliliği ve istihdamının artırılması planlanmaktadır.
Bologna Kapsamındaki Ülkelerin Başlangıç Hedefleri
Bologna Süreci;
- kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir derece sisteminin uygulanmasını,
- lisans, yüksek lisans ve doktora olmak üzere 3 dereceli bir sistemin uygulanmasını,
- üniversiteler arasında ortak bir kredi sistemi oluşturulmasını AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi)- ECTS (European Credit Transfer System) ,
- üniversiteler arasındaki öğrenci ve öğretim üyesi hareketliliğinin önündeki engellerin kaldırılmasını,
- yükseköğretimde öğrenci katılımının sağlanmasını,
- yükseköğretimde ortak diploma vermenin teşvik edilmesini,
- kalite güvencesinde Avrupa boyutunun oluşturulmasını,
- yükseköğretimde Avrupa boyutunun kazandırılmasını, amaçlamaktadır.
Üniversitemiz ve Bologna Süreci
'Bologna Süreci' ile birlikte; eğitimin kalitesinin, iş dünyası ve sivil toplumun beklentilerine uygun bir şekilde arttırılmasının yanında deneyimlerin paylaşılarak, işbirliği ve kazanılan yeterliliklerin geçerliliğinin sağlanması da amaçlanmaktadır. Bu doğrultudan hareketle Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi 2005 yılında öğrenci hareketliliğinde başladığı deneyimini giderek artan bir ivme ile sürdürmüştür. Bugün Avrupa Birliğine üye olan 17 ülke ile 54 ikili anlaşma sayısına ulaşılmıştır. Öğrenci ve öğretim üyesi hareketliliği, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi' nin uluslararasılılaşma hedefi içinde en öncelikli konularıdır.
Avrupa Kredi Transfer Sistemi konularında çalışmalarını büyük bir gayret ve kararlılıkla tamamlayan üniversitemiz Diploma Eki Etiketi konusundaki çalışmalarını tamamlamış ve Diploma Eki Etiketi ile ödüllendirilmiştir. Çift diploma programlarının oluşturulması Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’ nin öncelikli çalışmaları arasında olduğundan bu konudaki çalışmalarını tamamlamış ve öğrencilerimiz çift diploma programlarına başlamıştır.
Üniversitemizde oluşturulan Bologna Eşgüdüm Komisyonu, Bologna Süreci'nin daha yakından izlenerek sürecin ana başlıklarının üniversite bünyesinde düzenlenmesi noktasında faaliyet göstermektedir.
Üniversitemizde öz değerlendirme ve stratejik planlama çalışmaları kapsamında “kalite yönetimi” etkinlikleri, birimler arasındaki ilişkilerin ve süreç etkileşimlerinin ayrıntılı bir şekilde incelenerek geliştirilmesini ve tüm akademik birimlerin akademik değerlendirme ve kalite geliştirme etkinliklerine katılımını sağlayacak şekilde uygulanmaktadır.