Genel Bilgiler
Bor Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, bireylerin hareket ve fonksiyonel kapasitesini artırmaya yönelik değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını bilimsel temellere dayalı olarak öğreten, dört yıllık lisans eğitimi sunan bir bölümdür. Program, her biri 30 AKTS’den oluşan sekiz yarıyıldan oluşmakta ve öğrencileri fizyoterapist unvanıyla mezun etmektedir.
Bölümde eğitim; Nörolojik Rehabilitasyon, Kardiyopulmoner Fizyoterapi ve Ortopedik Fizyoterapi olmak üzere üç anabilim dalı çatısı altında yürütülmektedir. Genç ve dinamik bir akademik kadroya sahip olan bölümümüzde, 3 Doktor Öğretim Üyesi, 3 Öğretim Görevlisi ve 2 Araştırma Görevlisi görev yapmaktadır.
Eğitim programı, ilk yılda temel tıp bilimleri ve üniversite ortak dersleri ile başlamakta; ikinci yıldan itibaren mesleki bilgi ve becerilere odaklanmaktadır. Üçüncü sınıfta teorik altyapı güçlendirilirken, dördüncü sınıfta öğrenciler çeşitli klinik alanlarda uygulamalı stajlarını tamamlamaktadır. Bitirme sınavlarını başarıyla geçen öğrenciler, “Fizyoterapist” unvanı ile mezun olur.
Programdan mezun olan öğrenciler, gerekli koşulları sağladıkları takdirde lisansüstü eğitimlerine devam edebilmekte ve akademik kariyer yapma ya da uzmanlaşma imkânı elde edebilmektedir.
Amaç ve Hedefler
Amaç
Bor Sağlık Bilimleri Fakültesi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nün eğitim amacı; sağlığın korunması, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi ile bireylerin fonksiyonelliğini artırarak yaşam kalitesini iyileştirebilen, klinik değerlendirme ve karar verme becerileri gelişmiş, mesleki standartlara uygun fizyoterapi uygulamalarını planlayıp uygulayabilen, bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık, etik değerlere bağlı, ulusal ve uluslararası düzeyde disiplinler arası çalışabilen ve toplum sağlığında aktif rol oynayan fizyoterapistler yetiştirmektir.
Hedefler
Programın temel hedefi; fizyoterapi alanındaki mesleki bilgi ve becerilerini etkili şekilde kullanabilen, hareket ve fonksiyon bozukluklarını belirleyip önleyebilen, tedavi edebilen ve bireylerin sağlıkla ilişkili yaşam kalitesini artırabilen fizyoterapistler yetiştirmektir. Klinik karar verme süreçlerinde araştırmacı yaklaşımı benimseyen, yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiş ve kanıta dayalı fizyoterapi uygulamalarını kullanabilen bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. Aynı zamanda, kişiye özgü fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarını planlayıp uygulayabilen, toplumun sağlık problemlerine duyarlılık gösteren ve değişen ihtiyaçlara uyum sağlayarak edindiği bilgi, beceri ve tutumları modifiye edebilen mezunlar hedeflenmektedir. Yaratıcı ve inovatif düşünebilen, bilimsel düşünceye değer veren, yenilikçi teknolojilere açık, kalite güvencesi bilinciyle iş süreçlerini yönetebilen ve etik değerlere bağlı profesyonellerin yetiştirilmesi esastır. Program ayrıca, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışma ortamlarında etkin rol alabilen, etkili iletişim kurabilen ve ekip çalışmasına uyumlu bireylerin yetiştirilmesidir.
Düzey Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesi (TTYÇ) ve Verilen Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON LİSANS DERECESİ verilecektir.
FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON lisans programı 240 ECTS kredisinden oluşan 4 yıllık bir programdır. Program, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesi (QF-EHEA)”'nde tanımlanan “Birinci Düzey (First Cycle)” ile “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)” 'nde tanımlanan "6. Düzey" yeterlilikleri için belirlenmiş olan AKTS kredi koşullarını ve düzey yeterliliklerini; aynı zamanda, “Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlilikler Çerçevesi (EQF-LLL)” nde tanımlanan "6. Düzey" yeterliliklerini sağlamaktadır.
Kabul Koşulları
Türk öğrenciler, FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON bölümüne Öğrenci Seçme & Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (TYT) ve Yükseköğretim Kurumları Sınavı (AYT) sonucuna göre kabul edilirler. ÖSYM tarafından düzenlenen Yükseköğretim Kurumları Sınavı (AYT)‘ndan başarılı olanların SAY puan türündeki tercih sıralamasına göre yerleştirmesi yapılır.
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi yaşam boyu öğrenme ilkesini esas alarak, daha önce bir başka kurumda alınmış dersleri tanır ve bu derslerin öğrenme çıktıları Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nde kayıtlı programınkilerle uyumlu olduğu takdirde mezuniyet kredisinden muaf tutar. Öğrenme çıktılarının uyumu ve muafiyet konularına Fakülte Kurulu tarafından ilgili yasa ve yönetmeliklere uygun olarak karar verilir.
Program Profili
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, öğrencilerin en yeni teknolojileri takip etmeleri ve öğrenmeleri için yüksek kalitede bir program sunmak ve aynı zamanda uygulamalı ve teorik araştırmalara katılımlarını sağlamak için kurulmuştur.
Lisans programı, ortak eğitim stratejisi ve pratik yaparak deneyim kazandırma anlayışına uygun olarak hazırlanmıştır. Böylece teknolojideki yeni trendlerin kolayca uyarlanması mümkün olacaktır. Program öncelikli olarak temel ve klinik tıp bilimlerini, egzersiz ve tedavi prensipleri alanlarını içermektedir. Bu sebeple öğrencilere temel tıp bilimleri ve klinik tıp bilimleri bilgilerini hasta ve sağlıklı bireylerde probleme yönelik uygulama, fizyoterapi ve rehabilitasyonun farklı alanlarını anlama, yaratıcı ve birleştirici prensiplerle bütüncül ve multidisipliner çalışma becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır.
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü lisans programı (Bologna Süreci Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nde Birinci Düzey, TYYÇ’de 6. Düzey), mezunlarına ileri düzeyde bilgi, beceri ve yetkinlik gerektiren mesleki uygulama alanlarına, araştırma alanlarına, yüksek lisans ve doktora programlarına geçiş yeterlilikleri kazandıran akademik ağırlıklı bir programdır.
Eğitim Öğretim Metotları
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’ndeki programlarda en çok kullanılan eğitim-öğretim yöntemleri aşağıda verilmiştir. Programlar, amaç ve hedeflerine göre, bu listede sıralanan yöntemlerin çoğunu kullanmaktadır. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünün, hedeflediği program öğrenme çıktılarına ulaşmak için, programın tümünde kullandığı eğitim-öğretim yöntemleri “program öğrenme çıktıları” kısmında, programdaki bir dersle ilgili yöntemler ise “ders tanıtım ve uygulama bilgileri” kısmında yer almaktadır.
Kullanılan Eğitim Öğretim Yöntemlerinden Örnekler
Ders & Sınıf İçi Etkinlikler
Grup Çalışması
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Seminer
Staj
Web Tabanlı Öğrenme
Uygulama
Yerinde Uygulama
Mesleki Faaliyet
Sosyal Faaliyet
Alan Çalışması
Rapor Yazma
Örneklerle Birlikte Mezunların Mesleki Profilleri
Mezunlarımız devlet ve özel hastanelerde, üniversite hastanelerinde, Kaplıca merkezleri, huzurevleri, özel eğitim merkezleri, spor klüpleri, rehabilitasyon merkezlerinde fizyoterapist olarak çalışabilirler. Ayrıca Türkiye ve yurtdışında üniversitelerde yüksek lisans ve doktora programlarına katılabilirler. Ülkemizde fizyoterapistler için iş sorunu yoktur.
Yeterlilik Ölçütleri ve Yönetmelikler
FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON lisans programından mezun olarak bu alanda yeterlilik kazanabilmesi için,
-Müfredatta bulunan zorunlu uygulamaları da içeren, zorunlu ve seçmeli dersleri başarmak ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi lisans yönetmeliğinde belirlenen minimum 240 AKTS’nin tamamlanması
· 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir
· 15 iş günü (4 AKTS kredisi) boyunca Klinik Yaz Stajı-I uygulamasının tamamlanması
· 25 iş günü (5 AKTS kredisi) boyunca Klinik Yaz Stajı-II uygulamasının tamamlanması
Detaylı bilgi için "Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Ön Lisans - Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği"
Akademik ilerleme Olanakları
Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON bölümünde ya da bölümle ilgili alanlarda lisans ve bazı durumlarda doktora programlarına başvurabilir. Lisansüstü Eğitim Ulusal Yönetmeliği’ne göre, öğrenciler yüksek lisans programlarına, lisans programlarındaki başarı seviyeleri ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’nda ilgili alanlarda aldıkları puanları esas alınarak kabul edilmektedirler. Bu bağlamda ulusal yönetmelikler ve her üniversitenin senatosu tarafından belirlenen yönetmelikler, adayların genel değerlendirmesinde ALES sonuçlarının ağırlığını belirleyecektir. Kurumların yönetmeliklerine bağlı olarak, başvurulan bölümlerin bazılarına kabul edilmek için yabancı dilde belirli düzeyde yeterlilik de gerekmektedir.
Sınav Yönetmelikleri Değerlendirme ve Not Sistemi
FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON programı süresince öngörülen program öğrenme çıktılarının elde edilip edilmediğini ölçmek için kullanılan yöntemler aşağıda belirtilmiştir. Ders üniteleri ile ilgili çıktılar ise ders tanımının yer aldığı kısımda final notlarına sağladığı katkı ile birlikte gösterilmiştir
· Ara Sınav
· Final Sınavı
· Telafi Sınavı
· Kısa Sınav
· Ödev Değerlendirme
· Rapor Sunma
· Bilgisayarla Sunum Yapma
· Uygulama Sınavı
-Bitirme Sınavı
· Belge Sunma
Sınavlar
Öğrencilerin, FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON programı müfredatında yer alan her bir ders ünitesinin öngörülen öğrenme çıktılarını elde etmede ne kadar başarılı oldukları, dönem içi etkinliklerle ve her dönem sonunda yapılan final sınavlarıyla ölçülmektedir.
Dönem içi faaliyetlerin değerlendirilmesi, yönetmelikle belirlenen lisans programlarındaki bütün dersler için zorunlu değerlendirme yöntemleri olarak en az sayıda ara sınav, bir ödev ve kısa sınav (quiz) içerir.
Programlar, eğitim amaç ve hedeflerini sağlamak amacıyla program ve ders düzeyinde sonuçların başarısını ölçmedeki ihtiyaca bağlı olarak dönem içi faaliyetlerde daha fazla değerlendirme yönteminin tanımlanması için teşvik edilmektedir. Her ders için kullanılan değerlendirme yöntemlerinin niteliği ve sayısı, dönem sonu notuna olan katkıları ile birlikte ders açıklamaları bölümlerinde "Ölçme ve Değerlendirme" başlığı altında verilmiştir. Bu düzenlemeler her dönem başında, önceden ilan edilir ve web sitesinde ders tanımları bölümleri yayınlanır.
Ara sınav ve final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu notları, ara sınav, ödev değerlendirmesi, kısa sınavlar, final sınavı ve varsa diğer değerlendirme sonuçlarına dayanarak öğrencilerin devam şartını sağlamasını da dikkate alınarak öğretim elemanları tarafından verilir.
Yarıyıl içi başarı notunun ve genel sınavın başarı notuna etki oranları dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyılın ilk iki haftası içinde öğrencilere duyurulur. Final sınavının katkısı Yönetmelikle belirlenen tüm lisans programlarındaki tüm dersler için en az %40 ve en fazla %60 olur.
Değerlendirme
Bir öğrencinin başarısı her ders için tanımlanan her bir değerlendirme (dönem içi çalışmalar ve final) için öğretim elemanı tarafından değerlendirilir. Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılır ve dönem sonunda standart sapma ve sınıfın not ortalaması dikkate alınarak ilkeleri Senato tarafından belirlenen bağıl değerlendirme yöntemi kullanılarak harf notuna dönüştürülür.
Detaylı bilgi için “Not Değerlendirme” bölümünü ziyaret ediniz.
Mezuniyet Koşulları
Bir öğrencinin FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON programından mezun olabilmesi için aşağıdaki koşulları karşılaması gerekmektedir:
-Müfredatta bulunan zorunlu uygulamaları da içeren, zorunlu ve seçmeli dersleri başarmak ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi lisans yönetmeliğinde belirlenen minimum 240 AKTS’nin tamamlanması
· 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir
· 15 iş günü (4 AKTS kredisi) boyunca Klinik Yaz Stajı-I uygulamasının tamamlanması
· 25 iş günü (5 AKTS kredisi) boyunca Klinik Yaz Stajı-II uygulamasının tamamlanması
Detaylı bilgi için "Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Ön Lisans - Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği"
Öğretim Türü
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans programı, tam zamanlı ve yüz yüze eğitim vermektedir.