EĞİTİM FAKÜLTESİ / ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ / OES4024 - İŞ VE MESLEK BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ

DERSİN HAFTALIK İÇERİĞİ

Hafta 
Konular 
Öğrenme Kaynakları 
1Zihin yetersizliği olan yetişkinler: Genel bakış • Temel kavramlar, güçlü yönler ve destek gereksinimleri • Geçiş–istihdam hedeflerinin dersle ilişkisiCavkayter,A. & Artar, T. M. (Eds.). (2019). Zihin Yetersizliği Olan Bireyler İçin İş ve Meslek Eğitimi. Eğiten Kitap.
2Yetişkinlik özellikleri ve gereksinimler (devam) • Günlük yaşam–iş yaşamı bağları • Desteklerin (çevresel/davranışsal) kısa örnekleri 
3Başarılı yetişkinliğe hazırlık ipuçları • Öz-beceri, sosyal iletişim, zaman yönetimi • Aile ve topluluk desteği 
4Mesleki eğitime ilişkin temel kavramlar • İş ve meslek becerileri: türler, özellikler • Mini atölye: “İş analizi” kavramı  
5Okul döneminde mesleki eğitim olanakları • Okul içi uygulamalar, kulüpler, staj/deneyim • Uygun iş ortamı eşlemesi 
6Okul sonrası olanaklar (devam) • Kurum ve hizmetler; yönlendirme • Mini atölye: “Görev analizi” (adımlama, güvenlik notu) 
7Kariyer eğitimi I • Güçlü yönlere dayalı meslek alanı seçimi • İş başvurusu/özgeçmiş için temel noktalar 
8Kariyer eğitimi II • Mülakat provası, işyeri beklentileri • İş yeri davranışları (hijyen, zamanında gelme, ekip çalışması) 
9İstihdam modelleri I • Korumalı, destekli, rekabetçi istihdam kavramları • Hangi model, hangi öğrenciye? 
10İstihdam modelleri II • İş koçu desteği, işbaşı eğitim • Uygulama örnekleri ve kısa vaka tartışmaları 
11Çalışma yaşamı I (işte kalıcılığı destekleme) • Performans takibi için basit veri araçları (yüzde-doğru, kontrol listesi) • Geri bildirim ve pekiştirme ilkeleri 
12Çalışma yaşamı II (haklar ve güvenlik) • İş sağlığı–güvenliği, gizlilik ve etik • Sorun çözme: kısa vaka senaryoları 
13Örnek bir mesleki eğitim uygulaması • Portfolyo atölyesi: seçilmiş bir iş için “iş/görev analizi + öğretim planı”nın sınıfta derlenmesi • İpuçları ve silikleştirme planı 
14Araştırmaların incelenmesi ve toparlama • Türkiye’den kısa araştırma örnekleri; neyi nasıl uyarlayabiliriz? • Süreç değerlendirmesi ve bir sonraki adımlar