1 | 1. Hafta: Kuran’ı Anlama Sorunları Kategorik olarak ele alındığında tarihi süreç içinde Kurânı anlama faaliyetinin, asgari düzeyde basit/yüzeysel, ideolojik/yorumlayıcı ve metodolojik olmak üzere üç şekilde gerçekleştiği görülür. | Kitabu’t Teysir fi Kavaidi İlmi’t Tefsir, (Çev. İsmail Cerrahoğlu), Ankara,1989.Durmuş Zülfikar, Kuranın Türkçe Tercümeleri, Ankara, 2004. |
2 | 2. Hafta: Kuran’ı Metodolojik Anlama Bu anlama, dilbilimsel anlama ile bağlamsal anlamanın birlikte kullanıldığı bir anlama tarzıdır | Alpyağıl Recep, “Özel Bir Dilin Olabilirliliği Sorunu ve Kurana Anlam Vermeye Çalışmak”, Tezkire, Yıl: 11, Sayı: 27-28, 2002. ırca Celal, “Günah” maddesi, İslami Kavramlar Ansiklopedisi, Ankara, 1997. ----------, “Türkçe Kuran Çevirilerinde Kuran’ı Anla(ma)ma Sorunları”, Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Türk Dilinde Kuran Edebiyatı Ulusal Sempozyumu, İstanbul, 24-28 Mayıs 2011 Sunulmuş Tebliğ. ----------, Hayatın İçinde Hayatla Birlikte Kuranı Anlama, İstanbul, 2010. |
3 | 3. Hafta: Kuran Tarihi İle İlgili Sorunlar | ez-Zehebi Hüseyin, et-Tefsir ve’l Müfessirun, Beyrut,1976. |
4 | 4. Hafta: Kuran Tefsiriyle İlgili Sorunlar | İhtilâfü’l-Müfessirîn Esbâbühü ve Âsâruhü, Suud b. Abdillah el-Füneysân’a ait doktora tezi (1982) olup kitap olarak basılmıştır. Müfessirlerin ihtilafından çok fakihlerin ihtilafına yer vermiştir. Çalışma ilmî dirâyeti açısından ciddi eleştirilere konu olmuştur. Abdülilah el-Hûrî tarafından tefsirlerdeki uygulamalardan hareketle, sebepleri tespit yerine, önce sebepleri tespit edip ona göre örnek bulmakla ve örnekler konusunda da yetersiz kalmakla itham edilmiştir. İhtilâfü’t-Tenevvu ve ihtilâfü’t-Tezâd fî Tefsîri’s-Selef, Abdullah b. Abdullah el-Ehdel’e ait doktora tezidir (1986). Tefsirde selefin ihtilafına dair yapılmış iki çalışmadan biridir. Araştırmacı öncelikleihtilafın sebeplerini tespit etmiş, türlerini de buna göre belirlemiştir. Esbâbü İhtilâfi’l-Müfessirîn, Muhammed Abdurrahman eş-Şâyi’e ait bir çalışmadır. Yazar yirmi kadar tefsirde ihtilaf sebebi sayar, her bir sebep için mebzul miktarda örnek sıralar. Şâyi sebep olarak nitelenemeyecek şeyleri de sebep kabul ettiği gerekçesiyle eleştirilmiştir. (Şâyi, 1995.) Bir diğer yüksek lisans tez çalışması ise Abdülilah el-Hûrî’e ait olan Esbâbü İhtilâfi’l-Müfessirîn fî Tefsîri Âyâti’l-Ahkâm’dır. Adından da anlaşılacağı üzere, ahkâm ayetleriyle sınırlanmış emek mahsulü bir çalışmadır (Hûrî, 2001) |
5 | 5. Hafta:Kuran İlimleriyle İlgili Sorunlar | Muhammed Ali Sabuni Kuran İlimleri |
6 | 6. Hafta:Kuranda Nesh ve Müteşabih Olgusu | M. Said Şimşek Kuranın Anlaşılmasında İki Mesele |
7 | 7. Hafta: Kuran Kıssaları | Mustafa Kara Kuran Kıssaları |
8 | 8. Hafta:Kuranda Mecazlar | Diyanet İslam Ansiklopedisindeki Mecaz Maddesi, İbn Kuteybe, Te?vîlü müşkili’l-?ur?ân (nşr. Seyyid Ahmed Sakr), Kahire 1393/1973, s. 135-155. Bedreddin Muhammed b. Abdullah ez-Zerkeşî, el-Burhân fî ?ulûmi’l-?ur?ân (nşr. Muhammed Ebü’l-Fazl), Hikmet Akdemir, “Kur’an-ı Kerim’de Mecazın Varlığı Problemi”, Harran Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, IV, Şanlıurfa 1998, s. 59-90. |
9 | 9. Hafta: Kuranın Tarihselliği | Tarihsellik ve Esbab-ı Nüzûl, Ahmed Nedim Serinsu, Şule Yayınları, İstanbul 1996. Kur’an’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu, 8-10 Kasım 1996- Bursa, Kur’an Araştırmalar Vakfı (KUDAV), Bayrak Yayınları, İstanbul 2000. |
10 | 10. Hafta:Makasidu’ş-şeria | Şâtıbî, el-Muvâfa?at (nşr. Ebû Ubeyde Meşhûr b. Hasan Âlü Selmân), Huber 1417/1997, I-V Şah Veliyyullah ed-Dihlevî, ?üccetullahi’l-bâliga (nşr. Seyyid Sâbık), Kahire-Bağdad, ts. (Mektebetü’l-müsennâ) |
11 | 11. Hafta:Kuranı Anlamanın Araçları | Günümüz Tefsir Problemleri, M. Said Şimşek, Kitap Dünyası, Konya trs. |
12 | 12. Hafta: Yenilikçi Tefsir Yöntemi | Kur’an Tefsirinde Yeni Bir Metod, Emîn el-Hûlî, Ter.: Mevlüt Güngör, Kur’an Kitaplığı, İstanbul 1995 İlahî Hitabın Tabiatı (Metin Anlayışımız ve Kur’an İlimleri Üzerine) (Mefhûmu’n-Nass..), Nasr H. Ebu Zeyd, çev. M. E. Maşalı, Kitabiyat, Ankara 2001 |
13 | 13. Hafta: Konulu Tefsir Yöntemi | Şahin Güven Konulu Tefsir Metodu |
14 | 14. Hafta:Kuranın Mevsukiyeti | Muhsin Demirci kuran Tarihi |