Üniversitemiz Sürekli Eğitim Merkezi ve Kalite Koordinatörlüğü aracılığıyla organize edilen “Yeterliğe Dayalı Eğitim İçin Eğitici Eğitimi” konulu eğitimlerden sonuncusu olan “Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Ölçülmesi” adlı çevrim içi eğitim gerçekleşti.
Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu’nun konuşmacı olarak katıldığı çevrim içi eğitime, Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Cahit Tağı Çelik ve üniversitemiz akademisyenleri katıldı.
Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu eğitimdeki açıklamalarına, ülkemizde 2011 yılından itibaren Yükseköğretimde öğrenci başarısının ölçülmesi ve değerlendirilmesinin Bologna süreçleri kapsamında gerçekleştirilmeye çalışıldığını ifade ederek başladı.
Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu, “2015 yılından itibaren özellikle Yükseköğretimde gündeme gelen kalite güvence sistemi, öğrenci merkezli eğitim uygulamaları ve uluslararasılaşma gibi yaklaşımlar, Yükseköğretimdeki ölçme ve değerlendirme sisteminin yeniden güncellenmesini zorunlu kılmıştır” ifadeleri ile açıklamalarını sürdürdü.
1970’li yıllara kadar olan öğrenci başarı algısı ile ilgili, “Bu zamana kadar bir öğrenci dersin hedeflerine ne kadar ulaşmışsa o kadar başarılı olarak düşünülüyordu” diyen Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu, 1990’lı yıllarda öğrenci başarısı kavramının öğrencilerin zihinsel gelişimleri ile açıklanmaya başlandığını belirtti. Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu öğrencilerin zihinsel özelliklerinin bilgi, beceri ve yetkinlik olmak üzere üç temel alanda ele alındığını da belirtti.
Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu eğitimdeki açıklamalarında, alanı ne olursa olsun her dersin bir kuram ve uygulamalı olarak tanımlanan boyutları olduğunu ifade etti. Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu, “Bir dersin öğreticisinin iki sorusu olması gerekir. İlki, öğrenciler derste ele alınan konuyu öğrendiler mi? İkinci soru ise anlatılan öğrenmeler öğrencilerin ne işine yarayacak ve bunu nerede kullanacaklar? sorusu olmalıdır” sözlerini kullanarak açıklamalarına, öğreticilerin temel konuları öğrettikten sonra eğitimde, bu bilgileri hangi alanda ve yaşamın neresinde kullanılacağı ile ilgili süreçleri başlatması gerektiğine vurgu yaparak devam etti.
Öğrendiler mi? sorusunun basit, yalın ve somut düşünmeyi gerektiren öğrenmeleri ortaya çıkarırken, öğrendiklerini yaşam durumlarında kullanabiliyorlar mı? sorusunun ise karmaşık ve soyut düşünmeyi gerektiren öğrenmeleri ortaya çıkardığını aktaran Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu, ikinci sorunun öğrencinin zihinsel süreçlerini aktif edebilen bir yapı da olduğunu da katılımcılar ile paylaştı.
Alt düzey düşünme, üst düzeye geçiş ve üst düzey düşünme gibi konularda da detaylı bilgilendirmeler yapan Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu çevrim içi eğitimde bologna yeterlik alanlarından da ayrıntılı olarak bahsederek “Yetkinlik adını verdiğimiz süreçte öğrenci, ürün oluşturma, bilişsel yeterlik sergileme, içsel/bilişötesi yeterlik sergileme ve sosyal yeterlik sergileme gibi önemli işleri başarmalıdır” dedi.
Açıklamalarının devamında yeterlik ve yetkinlik alanlarından bahseden Dr. Öğr. Üyesi Ömer Kutlu çevrim içi eğitim katılımcılarına üst düzey düşünme becerilerinin ölçülmesinde hangi yolların izleneceği konusunda detayları ve örnekleri de paylaşarak konuşmasını sonlandırdı.
Yoğun ilgi ile takip edilen ve çevrim içi olarak gerçekleştirilen eğitim soru cevap etkinliğinin ardından sona erdi.